Vart är vi på väg?

15 Jun

Jag har under den senaste tiden funderat mer och mer på vart världen är på väg. Under mer än 200 år så har världsekonomin, endast med ett fåtal undantag gått rakt uppåt och gett oss människor en bättre och bättre tillvaro. De ekonomiska systemen har blivit alltmer förfinade och har gjort så att allt vi använder är tjänster som andra personer säljer till oss. Nu senast hörde jag till och med ett uttalande från en chef på företaget Nestlé som menade att det var hög tid att privatisera världens vatten så att vi skulle kunna få fram dess egentliga pris. Detta uttalande tror jag ger en föraning om hur extremt privatiserad världen kommer att vara om några tiotalet år.

Ett exempel som jag nu sett på hur förfinad vårt samhälles tjänster börjar bli är detta med fakturaköp. På http://fakturum.se/ kan man som företag till exempel hitta företag som köper dina fakturor. Men sajten i sig är ju också en tjänst som hjälper dig att välja! Ett mer talande exempel på vår allt mer avancerade ekonomi är det svårt att hitta, men jag är säker på att det inte kommer vara några svårigheter om bara några år. Jag avslutar med att infoga en bild på Warren Buffet som jag tycker representerar en god själ i affärsvärlden!

Warren buffet!

Warren buffet!

Kommentera

