Kultur vs profit?

30 Okt

Jag snackade med en polare häromdagen, som är i bokbranschen. Det är mycket som händer där nu, med digitaliseringen i full gång. Alla böcker ska bli e-böcker och de stora företagen som t.ex. Amazon försöker ta över den svenska marknaden. Även inom denna kultursektor riktas förlagens kalkyler allt mer in på profit än tidigare. Det tyckte jag till en början lät helt självklart, men min polare gav mig ett annat perspektiv. När det handlar om kultur finns det ju andra saker än pengar som är viktiga, menade hon. Det måste också finnas plats för den smalare litteraturen så att allt tillgängligt inte enbart är bestsellers. Inte för att jag är någon större läsare av posei (har knappt läst en dikt ens!) så förstår jag ju att det är tråkigt om den litteraturformen skulle försvinna. Så det finns en hel del att fundera på här… Nästan så att jag är glad för att jag inte jobbar i bokbranschen! Samtidigt är det alltid spännande med förändring eftersom det innebär nya utmaningar! Kul med insatt folk också, som min polare. Hon är smart….
indexss
Tranströmer som fick Nobelpriset t.ex. skriver ju poesi…

Kommentera

